Facebook Twitter Instagram Pinterest Youtube
14/06/2017

"Barufe" za kraj kazališne sezone

Kraj kazališne sezone u INK Gradskom kazalištu Pula, prema najavama bit će doista poseban. U koprodukciji četiri primorska kazališta, među kojima je i Istarsko narodno kazalište priprema se  komedija „Barufe“ na književnom predlošku najpoznatijeg talijanskog komediografa Carla Goldonija, u adaptaciji Predraga Lucića i režiji slavnog Vite Taufera koja je danas ujutro predstavljena na tiskovnoj konferenciji Gledališča Koper u Kopru, Sloveniji.

 Predstava će ujediniti tri države koje sudjeluju u ovom značajnom projektu, bar na kulturnom planu - na samom je početku izjavio redatelj Taufer. Koparsko kazalište, Slovensko stalno kazalište u Trstu, Istarsko narodno kazalište - Gradsko kazalište Pula i Slovensko narodno kazalište Nova Gorica zajedničkim snagama iznjedrit će ovaj veliki projekt kao zaključak svoje kazališne sezone. Kontekst predstave se, sudeći na geopolitička pitanja koja su i danas aktualna i sam nameće. Duhoviti je to prikaz populističke političke i gospodarske lukavštine i manipulacije s nezadovoljnom, neobrazovanom i siromašnom multietničkom ribolovnom zajednicom.

 „Volim Lucića, i u njemu sam ponovno pronašao društveno-političku satiru koju sam prenio na scenu. To je mikromodel ovog, pomalo primitivnog društva i njegovih stupova. U ovom slučaju, ribara. Ove marginalizirane skupine često su i metafora zbivanja u regijama koje pokrivamo i predstavom. Čini mi se kako sve vrijednosti pomalo odmumiru, a s njima i srednji stalež. Čovjek u toj zbilji postaje dehumaniziran, a uzorima postaju ljudi koji prije nekoliko godina ne bi bili primljeni ni u reallity show“ – istaknuo je Taufer ne krijući svoje zadovoljstvo napretkom predstave i načinom na koji glumci savladavaju izazovne uloge.

 „Kazalište ima mogućnost, ali i potrebu progovarati i upozoravati društvo na zbilju u kojoj djeluje, i tako shvaćena, ova predstava mora zaživjeti u njezinom punom sjaju. Austro-Ugarska povijesna zbilja je tu samo velika metafora kako bismo prihvatili pravo stanje u Europskoj uniji u kojoj se nalazimo danas“, dodao je redatelj. „Lucić je sjajnu Goldonijevu komediju pisao svojim jezikom koji sam po sebi ima specifični temperament, te je i tekstualni predložak predstave itekako značajan. Činilo mi se zanimljivo da se Goldonija najprije prevede i priredi na Lucićevom splitskom jeziku koji je sam po sebi sočan i duhovit. I načinio je predstavu u duhu našega vremena. U početku je namjeravao osuvremeniti priču u potpunosti, ali ubrzo je shvatio da model kakav nudi Goldoni savršeno odgovara. Ćozote, pomorce, ribare i gusare iz Chioggie, divlje i prevrtljive pregovaratelje, zamijenili su istarski, slovenski i hrvatski ribari.

 „Riječ je o svađama ribara i njihovih žena na mnogo narječja. 1840-te godine ubijena su četiri ribara na ovim područjima. Događaj je to koji je pokrenuo pravu revoluciju. U tekstu je tako izmješan talijanski, slovenski i hrvatski jezik, no dopustili smo si u radu i malo etičke slobode“ – istaknuo je Taufer na početku tiskovne konferencije otvorene kratkim isječkom iz predstave.

 Na konferenciji je predstavnike medija pozdravio i Damir Halilić Hal, dobitnik Porina koji je za ovaj kazališni komad skladao glazbu.

„Glazbeni dijelovi temelje se na istarskoj ljestvici. Ja i potječem iz istog mjesta kao i Ivan Matetić Ronjgov, tako da mi je rad na ovom djelu bio izuzetno važan“ kazao je. „Ovog puta ukomponirao sam i zanimljivo aranžansko rješenje koje mogu usporediti sa susretom dviju generacija u istarskoj konobi. Jedni piju bićerine i pjevaju boreći se s pogledima pankera i metalaca preko puta, i to je ta metafora primjenjiva i u mojim notama u kojima će biti mnogo iznenađenja“.

 Ravnateljica koparskog kazališta Gledališče Koper, Katja Pegan nadovezala se riječima kako tako velika produkcija za gradove poput Kopra, Pule, Trsta i Nove Gorice nije malen pothvat, ali se njemu itekako raduje. Ona osim materijalnog, objedinjuje i veliki kulturni značaj kojim sve tri zemlje doprinose umjetničkom sjedinjenju na sceni. „Ovo je prvi ovako veliki korak za nas, ali sigurni smo u nastavak zajedničke suradnje, te potpuni uspjeh predstave, kako kod kritičara tako i publike koja će sigurno u velikom broju doći na premijere u sve nabrojane gradove. Tematika je izazovna, svaka od država daje i svoj osobni obol ovoj problematici, a naš je zadatak ujedniti tri temperamenta i jezika i dokazati da kultura može ono što politika često zanemaruje, te to uspješno prenijeti publici“ kazala je Pegan.

 Da u našem društvu kazalište mora uspostaviti dijalog sa svojom publikom i imati ulogu buditelja naroda i ukazivati, kazališnim jezikom, na goruće društvene probleme podsjetila je i ravnateljica INK Gradskog kazališta Pula Gordana Jeromela Kaić.

„Presretna sam zbog prilike da budemo dio ove intrigantne priče. Prihvatili smo kazališni izazov kako bismo zajednički apostrofirali situaciju u kojoj se nalazi cijelo društvo. Obzirom da je sve mijena, a da su „barufe“ – „svađe“ naša konstanta, a i okosnica Goldonijeve komedije kroz njih moramo povezivati zemlje i otvarati dijaloge. Tri zemlje, četiri kazališta na mikro geografskom položaju, svako sa svojim specifičnostima i u različitim zakonodavnim okvirima ipak su pokazala da  zajedno mogu iznijeti ovakav veliki projekt.“ – dovršila je Jeromela Kaić pozvavši sve na pulsku ambijentalnu premijeru predstave koja će biti upriličena,  23. lipnja 2017. godine u 21 sat na pulskom Kaštelu.

 Autorski tim predstave:

 Redatelj Vito Taufera, autori pjesama Predrag Lucić i Iztok Mlakar, prevoditelji Daniel Malalan, Petra Blašković, Patrizia Jurinčič Finžgar Nataša Tic Ralijan, dizajner Voranc Kumar, kostimografkinja Barbara Stupica, skladatelj Damir Halilić Hal, oblikovatelj svjetla Jaka Varmuž, šminka Matej Pajntar glumci: Gojmir Lešnjak Gojc, Marjuta slamke Maša Grošelj Rok Matek, Iztok Mlakar, Petra Blašković, Patrizia Jurinčič Finžgar Nika Ivančić, Luka Cimprič Kristijan Guček Igor Štamulak Andrej Zalesjak i Gorazd Žilavec.

 Predstava će se u Kopru premijerno prikazati u sklopu 24. Primorskog festivala u srijedu, 21. lipnja 2017. godine. Nakon čega slijede izvedbe:  23. lipnja u Puli i 25. lipnja u Novoj Gorici.

Nakon ambijentalnih premijera slijede 4  bloka od po 6 izvedbi u dvoranama, u kazalištima Nove Gorice, Kopra, Pule i Trsta do kraja 2017. godine.