Facebook Twitter Instagram Pinterest Youtube

Okrutno i nježno

Martin Crimp
Prema Sofoklovoj tragediji Trahinjanke

Prva hrvatska izvedba

Prevela: Jadranka Bargh
Režija i dramaturška obrada: Lawrence Kiiru
Igraju: Suzana Nikolić, Frane Perišin, Rade Radolović, Damir Šaban, Filip Nola, Romina Vitasović, Mia Krajcar, Nina Kaić, Nancy Abdel Sakhi, Filip Lugarić, Igor Galo

Scenografkinja:  Vesna Režić
Kostimografkinja: Marina Štembergar
Autorica glazbe: Tamara Obrovac
Oblikovatelj svjetla:  Zoran Mihanović
Koreograf: Matija Ferlin
Asistent redatelja: Manuel Kaučić
Jezična savjetnica: Đurđa Škavić
Izrada scenografije: Ivan Dobran, Silvio Živković
Izrada kostima: Krojački obrt Matea

Oduševljen Sofoklovom rijetko izvođenom tragedijom Trahinjanke, međunarodno je cijenjeni švicarski kazališni i operni redatelj Luc Bondy za svoju prvu predstavu na engleskome jeziku potaknuo britanskog dramatičara Martina Crimpa na pisanje kazališnog komada koji bi izvornu tematiku osuvremenio. U izvornoj priči Dejanira, žena najvećeg junaka svih vremena Herakla, iščekuje povratak muža nakon njegova petnaestomjesečnog izbivanja. Šalje sina Hila u potragu za ocem i uskoro saznaje da je Heraklo, osvojivši grad Ehaliju, vrlo blizu. Među ženama koje je ondje zarobio nalazi se i kraljevna Jola u koju se Heraklo zaljubi. Kada to dozna Dejanira šalje suprugu košulju premazanu ljubavnim napitkom kojega je nekom zgodom dobila od kentaura Nesa. No ljubavni je napitak zapravo smrtonosni otrov. Vrativši se kući, Hilo opisuje mučnu agoniju kroz koju prolazi Heraklo u otrovnoj košulji te proglašava svoju majku ubojicom. Nakon Dejanirinog samoubojstva Heraklo traži da ga živog spale kako bi se spasio strašnih muka uzrokovanih trovanjem, a Hilu naloži da se oženi Jolom. Likove iz Sofoklove drame Martin Crimp smješta u suvremen svijet političke hipokrizije, osobnih emocionalnih ratova i borbe protiv terorizma. I dok neki Crimpovo djelo povezuju s ratom u Iraku (drama je po prvi puta prikazana godinu dana nakon izbijanja rata), terorističkim napadom na World Trade Center (11. rujna 2001) ili čak genocidom u Ruandi (1994), važno je napomenuti da u Crimpovoj drami terorizam ne postoji samo kao univerzalan, nego i kao osoban pojam. Dijalozi su oštri, dok upravo monolozi, najsnažnije oružje glavnih likova, predočuju neposredan sukob dvaju emocionalnih svjetova utjelovljenih u Ameliji i Generalu. Crimpov se jezik na sceni percipira gotovo kao fizičku prisutnost, on postaje sredstvo nametanja, samoisticanja, pa čak i samoodržanja. Osnovno obilježje ove drame upravo jest stvaranje i oblikovanje međuodnosa moći kroz moć jezik. Martin Crimp je Okrutno i nježno napisao po narudžbi za Wiener Festwochen, Chichester Festival Theatre i Young Vic Company. Prva je izvedba bila u koprodukciji s Théâtre des Bouffes du Nord i Ruhrfestspiele Recklinghausen u kazalištu Young Vic u Londonu 5. svibnja 2004.

Jadranka BARGH

BROJ IZVEDBI PREDSTAVE

Premijera

15.11.2007.

Reprize

16.11.2007.
17.11.2007.

Galerija
Ostali materijali

Press clipping